
Działania na rzecz wykonawców w programie Czyste Powietrze
Usprawnienie procedur rozpatrywania wniosków o płatność w programie Czyste Powietrze, tabela kosztów jednostkowych, Poradnik dla wykonawców oraz regularny dialog i spotkania z przedstawicielami wykonawców - NFOŚiGW reaguje na postulaty przedsiębiorców zaangażowanych w realizację programu.
28 lipca 2025 r. odbędzie się kolejne spotkanie z wykonawcami, na którym podsumujemy pierwszy kwartał wdrażania nowej odsłony programu. Zapisy trwają do 24 lipca do godziny 14:00. Więcej informacji wraz z linkiem do rejestracji na stronie NFOŚiGW.
W czerwcu NFOŚiGW opublikowało tabelę kosztów jednostkowych dla termomodernizacji domu.
Służy ona do oceny wniosków o płatność w programie Czyste Powietrze finansowanym z KPO i FEnIKS i jest odpowiedzią na zawyżanie kosztów jednostkowych termomodernizacji objętych dotacjami. Tabela ujednolica i przyspiesza proces oceny wniosków o płatność we wszystkich 16 WFOŚiGW. Pomaga także beneficjentom programu w szacowaniu wydatków, które są objęte dotacją i ułatwia ocenę ofert wykonawców. Tabela zawiera koszty kwalifikowane dla poszczególnych pozycji oraz odpowiadające im maksymalne kwoty dotacji dla danego poziomu dofinansowania. Do kalkulacji przyjęto ceny różnych technologii ocieplenia przegród budowlanych oraz ceny różnych typów materiałów. Wartości dla okien, drzwi i bram garażowych przyjęto na podstawie typowych materiałów i technologii. Koszty ustalono w oparciu o średnie koszty brutto oraz uśrednione koszty montażu, przeliczone na wartości netto kwalifikowane do wsparcia.
W lipcu NFOŚiGW przekazał do WFOŚiGW wytyczne mające usprawnić i przyspieszyć obsługę przez WFOŚiGW wniosków o płatność złożonych przez beneficjentów.
- NFOŚiGW w porozumieniu z Ministerstwem Klimatu i Środowiska zobowiązuje WFOŚiGW do nadania najwyższego priorytetu procesom rozpatrywania zaległych wniosków o płatność, a tym samym do rozliczenia wszystkich prawidłowo złożonych wniosków o płatność złożonych w 2024 roku oraz realizacji wypłaty dotacji – nie później niż do dnia 30 września 2025 roku.
- NFOŚiGW w porozumieniu z MKiŚ potwierdza konieczność dokonywania przez WFOŚiGW wypłat środków w ciągu 3 dni roboczych od daty zatwierdzenia wniosku o płatność do wypłaty. Oznacza to także konieczność niezwłocznego rozliczenia wniosków o płatność, które zostały dotychczas poddane ocenie i zatwierdzone przez WFOŚiGW, oraz realizacji wypłaty dotacji. Jednocześnie NFOŚiGW wzywa WFOŚiGW do stosowania jednoznacznych i spójnych komunikatów dotyczących statusu wniosków o płatność – w szczególności do nieoznaczania wniosku jako „zatwierdzonego”, jeśli nie przeszedł jeszcze pełnej oceny formalnej, merytorycznej, księgowej i ewentualnej kontroli. Status „zatwierdzony do wypłaty” powinien być nadawany wyłącznie po zakończeniu wszystkich wymaganych etapów oceny i weryfikacji oraz ewentualnej kontroli na miejscu realizacji projektu.
- NFOŚiGW rekomenduje WFOŚiGW, aby w przypadku gdy jedyną wątpliwością jest wysokość stawek kosztów jednostkowych, realizowane były możliwie bezzwłocznie płatności w wysokościach odpowiadających stawkom kosztów opublikowanych na stronie www.czystepowietrze.gov.pl. Pozostała część płatności będzie realizowana po przekazaniu wyjaśnień, uzupełnień lub dodatkowych dokumentów i w zależności od ich uznania przez WFOŚiGW, z uwzględnieniem pkt. 6 poniżej.
- NFOŚiGW potwierdza konieczność, aby WFOŚiGW w wezwaniach do złożenia pisemnych wyjaśnień lub uzupełnień bądź przedstawienia dodatkowych dokumentów, które kierowane są do beneficjentów, precyzyjnie określały zastrzeżenia dotyczące realizacji danego przedsięwzięcia, poprzez szczegółowe wskazanie przyczyn, z powodu których WFOŚiGW kwestionują kwalifikowalność poszczególnych kosztów realizacji przedsięwzięcia wraz z wyczerpującym uzasadnieniem.
- NFOŚiGW potwierdza konieczność, aby WFOŚiGW w wezwaniach do złożenia pisemnych wyjaśnień lub uzupełnień bądź przedstawienia dodatkowych dokumentów oraz innych pismach kierowanych do beneficjentów posługiwały się neutralnym językiem niepodważającym dobrego imienia wykonawców.
- NFOŚiGW potwierdza konieczność, aby WFOŚiGW w przypadkach, gdy w odpowiedzi na wezwania wystosowane przez WFOŚiGW beneficjent złożył kompletne wyjaśnienia lub uzupełnienia bądź przedstawił dodatkowe dokumenty, dokonały rozliczenia wniosku o płatność oraz realizacji wypłaty (dopłaty pozostałej części kwoty) dotacji w wysokości uznanej przez WFOŚiGW – w terminie nie dłuższym niż 60 dni od daty udzielenia odpowiedzi przez beneficjenta.
- NFOŚiGW potwierdza konieczność, aby WFOŚiGW pozytywnie rozpatrywały wszystkie poprawnie uzasadnione wnioski o przedłużenie okresu realizacji przedsięwzięcia przewidzianego w postanowieniu pkt 6.3 ppkt 3 Programu Priorytetowego Czyste Powietrze, złożone przez beneficjentów na podstawie postanowienia pkt 11.11 lub pkt 11.12 odpowiednio Części 1, 2 i 3 Programu Priorytetowego Czyste Powietrze.
- W celu ujednolicenia zasad rozpatrywania wniosków o płatność przez wszystkie WFOŚiGW, NFOŚiGW będzie sukcesywnie zamieszczać na stronie internetowej pod adresem www.czystepowietrze.gov.pl, w zakładce „Poradnik dla wykonawców”, wiążące dla WFOŚiGW wytyczne i informacje niezbędne do określenia zakresu prac uznawanych za kwalifikowane oraz wyjaśniać wątpliwości dotyczące kwalifikowalności poszczególnych kosztów i wydatków w programie Czyste Powietrze.
NFOŚiGW potwierdza, że w przypadku umów o dofinansowanie w formie dotacji z prefinansowaniem, wnioski o płatność rozliczające zaliczkę muszą zostać złożone przez beneficjentów do WFOŚiGW nie później niż 30 dni po upływie terminu 120 dni od daty wypłaty zaliczki dotyczącej realizacji danego przedsięwzięcia dofinansowanego w ramach programu priorytetowego Czyste Powietrze.
Wszystkie te działania wdrożone przez NFOŚiGW są odpowiedzią na postulaty przedsiębiorców zaangażowanych w realizację programu priorytetowego Czyste Powietrze i mają usprawnić oraz przyspieszyć obsługę przez WFOŚiGW wniosków o płatność złożonych przez beneficjentów.
żródło: www.gov.pl
Popularne wpisy

Obowiązkowy Audyt energetyczny dla dużych przedsiębiorców
Ustawa z dnia 20 maja 2016 r. o efektywności energetycznej (t.j. Dz. U. 2021 r. poz. 2166) nakłada na przedsiębiorcę w rozumieniu ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców (t.j. Dz. U. z 2021 r., poz. 162), z wyjątkiem mikroprzedsiębiorcy, małego lub średniego przedsiębiorcy, obowiązek przeprowadzania co 4 lata audytu energetyczny przedsiębiorstwa lub zlecania jego przeprowadzenia.

Korzyści z audytu energetycznego w programie "Czyste Powietrze"
Audyt energetyczny to kompleksowa analiza zużycia energii w budynku, która pozwala zidentyfikować obszary, w których można je obniżyć. Przeprowadzenie audytu w ramach programu "Czyste Powietrze" wiąże się z wieloma korzyściami, zarówno dla właścicieli nieruchomości, jak i dla środowiska naturalnego.

Program Czyste Powietrze w 2025 roku
31 marca 2025 r. ruszył nabór wniosków w nowej odsłonie programu Czyste Powietrze. Celem reformy ma być pomoc osobom szczególnie narażonym na ubóstwo energetyczne poprzez nowe, uszczelnione zasady dofinansowań oraz wzmocnienie roli gmin w programie przez powierzenie im roli operatorów. Budżet programu został zasilony 10 mld zł bezzwrotnych dotacji ze środków Funduszu Modernizacyjnego.

Czy domki letniskowe muszą mieć świadectwo energetyczne?
Od 28 kwietnia 2023 roku właściciele domków letniskowych będą zobowiązani do posiadania świadectwa energetycznego. Obowiązek ten dotyczy domków letniskowych o powierzchni użytkowej powyżej 50 m². Świadectwo energetyczne jest dokumentem, który określa zużycie energii przez budynek. Posiadanie świadectwa energetycznego jest obowiązkowe w przypadku sprzedaży lub wynajmu domku letniskowego. Świadectwo energetyczne jest również wymagane w przypadku ubiegania się o dofinansowanie na remont lub modernizację domku letniskowego.

Czy dla budynku niewyposażonego w instalacje ogrzewania lub chłodzenia należy sporządzić świadectwo charakterystyki energetycznej?
Świadectwo charakterystyki energetycznej jest dokumentem określającym zużycie energii przez budynek w celu ogrzewania, chłodzenia, wentylacji, przygotowania ciepłej wody użytkowej oraz oświetlenia. W przypadku budynku niewyposażonego w instalacje ogrzewania lub chłodzenia, nie ma możliwości określenia zużycia energii na te cele.

Czyste Powietrze w liczbach (aktualizacja wrzesień 2025 rok)
Od 31 marca 2025 roku w Polsce obowiązuje nowa odsłona programu Czyste Powietrze. Program ten ma na celu wsparcie finansowe dla gospodarstw domowych, które chcą poprawić efektywność energetyczną swoich domów oraz ograniczyć emisję szkodliwych substancji do atmosfery. NFOŚ opublikował dane dotyczące nowej odsłony programu Czyste Powietrze od 31.03.2025 r. Według danych udostępnionych przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW), Polacy złożyli od 31 marca 2025 roku wnioski o dofinansowanie na łączną kwotę ponad 2 miliardów 162 miliony złotych. To znacząca suma, która pokazuje skalę zainteresowania wsparciem oraz potrzebę modernizacji źródeł ciepła i termomodernizacji w najuboższych gospodarstwach.