
Czyste Powietrze w liczbach (aktualizacja wrzesień 2025 rok)
Od 31 marca 2025 roku w Polsce obowiązuje nowa odsłona programu Czyste Powietrze. Program ten ma na celu wsparcie finansowe dla gospodarstw domowych, które chcą poprawić efektywność energetyczną swoich domów oraz ograniczyć emisję szkodliwych substancji do atmosfery. NFOŚ opublikował dane dotyczące nowej odsłony programu Czyste Powietrze od 31.03.2025 r. Według danych udostępnionych przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW), Polacy złożyli od 31 marca 2025 roku wnioski o dofinansowanie na łączną kwotę ponad 2 miliardów 162 miliony złotych. To znacząca suma, która pokazuje skalę zainteresowania wsparciem oraz potrzebę modernizacji źródeł ciepła i termomodernizacji w najuboższych gospodarstwach.
Wypłaty środków z programu Czyste Powietrze
Chociaż kwota złożonych wniosków nie jest rekordowa w historii programu, znacznie bardziej niepokojąca jest informacja dotycząca realnych wypłat. Wojewódzkie fundusze ochrony środowiska i gospodarki wodnej wypłaciły do tej pory (mowa o umowach zawartych od 31.03.2025) jedynie 26 mln złotych. Oznacza to, że na Fundusze zalegają z wypłatą ogromnych pieniędzy, ale nie widać, żeby urzędnicy chociażby starali się nadać odpowiednie tempo wypłat.
Wg portalu Świat OZE
„tylko pięć funduszy uruchomiło jakiekolwiek przelewy:
Lublin – 4,4 mln zł,
Rzeszów – 3,18 mln zł,
Białystok – 1,08 mln zł,
Katowice – 1,9 mln zł,
Szczecin – 1,7 mln zł.
We wszystkich pozostałych regionach, mimo złożenia tysięcy wniosków, wypłaty wyniosły 0 zł. Najbardziej kompromitujące są dane z największych ośrodków:
Warszawa – 2 163 wnioski na 215,7 mln zł → 0 zł wypłat,
Kraków – 1 958 wniosków na 172,8 mln zł → 0 zł,
Poznań – 1 072 wnioski na 99,5 mln zł → 0 zł,
Gdańsk – 538 wniosków na 47,7 mln zł → 0 zł,
Łódź – 936 wniosków na 91,4 mln zł → 0 zł.
https://swiatoze.pl/czyste-powietrze-w-brudnej-grze-minister-bolesta-obiecal-ale-coz-szkodzi-obiecac/
Konsekwencje niskiego poziomu wypłat w programie Czyte Powietrze
Opóźnienia w realizacji inwestycji: Niska wypłacalność środków opóźnia modernizację budynków, co może prowadzić do dalszego pogłębiania problemu ubóstwa energetycznego.
Brak zaufania do programu: Beneficjenci, którzy długo czekają na wypłatę środków, mogą stracić zaufanie do działań państwa i rezygnować z udziału w przyszłych edycjach programu.
Koszmar wykonawców: Program Czyste Powietrze pogrąża branżę. Firmy toną w długach, bo wynagrodzenie za wykonaną pracę (od marca podpisano 13 tys umów) leży na kontach wojewódzkich funduszy.
Program Czyste Powietrze ma ogromny potencjał, by poprawić jakość życia najuboższych Polaków oraz stan środowiska naturalnego. Jednak aktualne dane wskazują na poważny problem z efektywnością wypłat środków. Sytuacja ta wymaga natychmiastowej interwencji oraz usprawnienia procedur, aby program mógł realnie przyczynić się do poprawy jakości powietrza i życia w Polsce.
Potrzebujesz fachowego audytu energetycznegoi dotacji?
Dobrze trafiłaś/ trafiłeś!
Popularne wpisy

Obowiązkowy Audyt energetyczny dla dużych przedsiębiorców
Ustawa z dnia 20 maja 2016 r. o efektywności energetycznej (t.j. Dz. U. 2021 r. poz. 2166) nakłada na przedsiębiorcę w rozumieniu ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców (t.j. Dz. U. z 2021 r., poz. 162), z wyjątkiem mikroprzedsiębiorcy, małego lub średniego przedsiębiorcy, obowiązek przeprowadzania co 4 lata audytu energetyczny przedsiębiorstwa lub zlecania jego przeprowadzenia.

Korzyści z audytu energetycznego w programie "Czyste Powietrze"
Audyt energetyczny to kompleksowa analiza zużycia energii w budynku, która pozwala zidentyfikować obszary, w których można je obniżyć. Przeprowadzenie audytu w ramach programu "Czyste Powietrze" wiąże się z wieloma korzyściami, zarówno dla właścicieli nieruchomości, jak i dla środowiska naturalnego.

Program Czyste Powietrze w 2025 roku
31 marca 2025 r. ruszył nabór wniosków w nowej odsłonie programu Czyste Powietrze. Celem reformy ma być pomoc osobom szczególnie narażonym na ubóstwo energetyczne poprzez nowe, uszczelnione zasady dofinansowań oraz wzmocnienie roli gmin w programie przez powierzenie im roli operatorów. Budżet programu został zasilony 10 mld zł bezzwrotnych dotacji ze środków Funduszu Modernizacyjnego.

Czy domki letniskowe muszą mieć świadectwo energetyczne?
Od 28 kwietnia 2023 roku właściciele domków letniskowych będą zobowiązani do posiadania świadectwa energetycznego. Obowiązek ten dotyczy domków letniskowych o powierzchni użytkowej powyżej 50 m². Świadectwo energetyczne jest dokumentem, który określa zużycie energii przez budynek. Posiadanie świadectwa energetycznego jest obowiązkowe w przypadku sprzedaży lub wynajmu domku letniskowego. Świadectwo energetyczne jest również wymagane w przypadku ubiegania się o dofinansowanie na remont lub modernizację domku letniskowego.

Czy dla budynku niewyposażonego w instalacje ogrzewania lub chłodzenia należy sporządzić świadectwo charakterystyki energetycznej?
Świadectwo charakterystyki energetycznej jest dokumentem określającym zużycie energii przez budynek w celu ogrzewania, chłodzenia, wentylacji, przygotowania ciepłej wody użytkowej oraz oświetlenia. W przypadku budynku niewyposażonego w instalacje ogrzewania lub chłodzenia, nie ma możliwości określenia zużycia energii na te cele.

Czy Certyfikaty Charakterystyki Energetycznej wykonane on-line są legalne?
Świadectwo charakterystyki energetycznej (SCE) jest dokumentem, który określa klasę energetyczną budynku lub lokalu mieszkalnego. SCE jest wymagane w przypadku sprzedaży, najmu lub zbycia budynku lub lokalu mieszkalnego. Do sporządzenia SCE uprawnieni są projektanci, inżynierowie budownictwa oraz osoby posiadające uprawnienia do opracowania świadectwa charakterystyki energetycznej budynku.